събота, 5 септември 2015 г.

Пипала от октопод






Признавам си и без бой, че досега все съм бил консуматор на октопод в различни варианти, но никога не съм го правил. Купувал съм замразен и сварен и сетне на различни неща, но това не се брои.

След като преди няколко дни в едно заведение на морето хапнах изключително вкусни пипала на скара, не оставих на мира готвача докато не ми каже как ги прави толкова крехки…

На прибиране, си купих кг пипала октопод на съвсем приличната цена от 16 лв. Продавачът в рибния магазин старателно ми обясни как да ги приготвя.

Разделих пипалата на части и реших да пробвам и двата метода:

Пипалата се измиват и разрязват, тъй като са две по две…



І.По метода на продавача:

Слагат се в съдина с капак, заливат се с равно количество оцет и зехтин (по 50 мл) и се варят на не много силен котлон (примерно 6-та степен от 9) между 40 мин. и час като към 35-40 мин. и след това се бодват с вилица да се провери дали са омекнали. Когато вилицата ги „пронизва” с лекота, значи са готови.

След това се пекат на силно загрята скара за по 3-4 минутки, колкото да хванат типичните за печенето на скара резки.





ІІ.По метода на готвача:

Слагат се в съдина с капак, заливат се с вода (колкото да ги покрие), добавят се 1 ч.л. сол; зърна черен пипер и бахар, глава лук (разрязана на 4-ри); цели скилидки чесън; 1-2 с.л. зехтин и се вари по същия начин - на не много силен котлон (примерно 6-та степен от 9) между 40 мин. и час като към 35-40 мин. се бодват с остро шишче да се провери дали са омекнали. Съдинката се маха от огъня и се оставят за 24 часа да си почиват и да поемат от ароматите.

Пекат се по същия начин.





И по двата начина станаха … макар че вторите ми се сториха доста по-вкусни.



ІІІ.Направих и по мой начин:

Сложих ги да се варят в равни части бяло вино и вода, колкото да ги покрие като добавих и всички подправки. Към 45-та минута ми се сториха омекнали. Извадих ги от съда, а соса от варенето прецедих като отделих ½ ч.ч. от него.

В тиган загрях бучка масло, пуснах пипалата от октопода, добавих и отделения бульон и 1 с.л. мед.

Разбърква се няколко пъти, докато се изпари течността и така се получиха моите невероятни карамелизирани пипала от октопод.



Излишно е да споменавам, че тези най ни харесаха.

Опа, получи се три в едно като рецепти, че в добавка с печенето - направо няколко начина да се сготвят вкусни пипала от октопод.

П.П.  - При цена 16 лв/кг и с разчет по 140-150 грама порция на човек, направо си е за 6-7 порции или горе долу 2,50 лв на човек. Все пак не са за преяждане ...

14 коментара:

  1. По цената и по фасона на снимката, става дума не за пипала на октопод, а за пипала на калмар. И тях ги бива!

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотна рецепта-номер III! Идеална за начинаещи!

    ОтговорИзтриване
  3. Наистина си е лесна за изпълнение

    ОтговорИзтриване
  4. По метода на продавача с по 50 мл зехтин и оцет и се долива вода ли не разбрах само?

    ОтговорИзтриване
  5. Това са пипала на калмар. Суровият октопод държи цена по 5. В Метро го продават на 82 лева без ДДС.
    Днес 3-ти декември 2022.

    ОтговорИзтриване
  6. Продаваха ги за октопод сега и аз съм сигурен че съм на калмар

    ОтговорИзтриване
  7. Приготвяла с,м няколко пъти пипала на октопод и съм сигурна, че в чинията от третата снимка са точно пипала ва 🐙.

    ОтговорИзтриване
  8. 7 години на брега на Адриатика ме научиха, че мекотели не се солят, гокато се готвят, защото нямат увиране. Сол се слага накрая, като се запичат.

    ОтговорИзтриване
  9. Май си е така, защото в два от вариантите ми липсва добавянето на сол при варенето.

    ОтговорИзтриване